Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, September 21, 2011

Harimau Malayaku Sayang

Okay, just a simple update. Sebab tadi tengok kelayakan Olimpik Malaysia vs Jepun, and I was hundred percently upset dengan gerak permainan skuad kebangsaan kita!


Okay, siapa yang tak upset tuu up to you guys la kan. Bukan nak mengutuk or mengecilkan usaha mereka yang berhempas pulas. But it's like they got no effort at all untuk defend pintu gol sendiri! Bila dapat bola, macam beragak-agak nak pass pada siapa.  Lepas tu kejap je dapat rasa bola dekat kaki dah dapat dirampas oleh pihak lawan. Compared to Japan eh, diorang macam lebih cekap, fast and tak teragak-agak. Plus mereka mengawal bola dengan sangat baik. Skuad kita kalau bola ada pada pihak lawan, macam nak taknak je pergi dapatkan balik bola tuu. Come on laa, nampak kan macamana diorang kawal kita kalau kita dapat bola? Bila diorang dapat bola, kenapa diam je? Balik-balik guna cara kekerasan jugak, sudahnya dapat yellow card jugak. Memang mendapat lah.


Ahhh geram aku. Kalau aku laa jadik Khairul Fahmi Che Mat tuu, aku dah tension dah. Semua nak harap keeper je jaga pintu goal, defend tak buat kerja men-defend macamana? Tapi tengok tadi dengan midfielder-midfielder dengan striker-striker semua sebok berkumpul kat depan pintu goal sampai takde orang kat atas. Tapi still bolos jugak. Ape cerita? Aku dah rasa macam Khairul Fahmi sorang je yang lawan dengan Jepun tuu. Pfft.


Okay, tu perasaan aku laa masa first half an. And I was hoping miracles to happen on the next half game. But, still~ Admit laa, ada perubahan sikit. Rajin sikit nak kejar bola, ade laa sorang dua striker jaga bahagian atas. Tapi tetap slow corak permainan skuad kebangsaan. 


CikZira bukan nak meng-condemn skuad negara sendiri. Nanti orang kata 
'Ah engkau, kalau menang puji melambung. Dah kalah, banyak cakap pulak, main lah sendiri!' 

Memang, kalau menang tentu-tentulah korang dah tunjukkan aksi-aksi menarik yang kitorang peminat bola Malaysia nih nanti-nantikan. Ada shots on goal, attack-attack yang cantik, the perfectly ball passing, keeper yang cekap, etc etc. Tapi kalau dah dari awal nampak permainan macam slow, teragak-agak, takde shot langsung ke arah goal, lari sikit jatuh, lari sikit jatuh, macamana? What do you guys expecting me to say? Sure-sure I upset. CikZira nih memang lah perempuan, maybe tak faham sangat bola-bola nih. Tapi CikZira suka tengok bola! And my fully support I give to our national football team! 


'Ek eleh, ko macam pernah main bola. Tu strategy laa weh! Kena defend!'


Okaylaa, maybelaa strategy coach tu kan untuk defend. Mana laa tau sebelum tu dia dah pesan 'you guys kena defend, tak payah attack sangat, yang penting defend! Biar satu team semua duduk dalam kotak penalti tuu sekali dengan Khairul Fahmi sekali takpe! Jangan bagi diorang goal!'
Tapi aku tengok, dah reramai jaga pintu goal pon tetap bolos jugak. Dua pulak tuu. Baik tak payah, kalau aku jadik Khairul Fahmi tuu aku jerit je kuat-kuat 'mu toksoh duk sini, jaga atah nuh! serabot perot!' 


So, keputusannya tadi Japan 2-0 Malaysia. Haih. Even geram tak habis lagi dengan cara permainan skuad kebangsaan tadi tapi takpelah. Mungkin boleh diperbaiki lagi. Diorang nih kekadang main bagus, kekadang ada time jadik camnilaa, gelabah je. Kenapa ntah laa. Cuma harap lepas nih tunjuklah sikit kesungguhan tuu. Serious aku tak nampak kesungguhan diorang mengejar bola tuu malam nih. Takde rasa nak buat shot on goal pon. Aku tak nampak. Sorry to say. Serious. Ape? Aku buta? Ah lantaklaa, mata aku. Tapi jangan risaulah, aku bukan tak support skuad kebangsaan kita, aku support wehh. Sokongan aku tak berbelah bahagi. Cewah ayat~ Sebab tu aku harapkan yang terbaik, walaupun tak dapat buat goal, at least main dengan baik. Ramai rakyat Malaysia nih yang menonton, yang sama macam aku nak tengok gaya permainan yang baik, yang boleh dibanggakan. Bukan kita nak sanjung semata-mata kalau dah menang, tak goal pon takpe asalkan main dengan baik. Haa berapa kali aku ulang dah ayat tuu. huu. Tapi tulaa, aku harap moga-moga skuad kebangsaan kita lebih cemerlang lagi lepas nih dan pada masa akan datang!


And I will always keep supporting Harimau Malaya! Aauummmmmm! ^^,



No comments:

Post a Comment